Ιστορικό

Ο σημερινός κλάδος του Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) προέρχεται από μια σειρά εξελίξεων προηγούμενων κλάδων, η οποία χαρακτηρίζει διαχρονικά το έργο που παράγει και την ιδιαιτερότητα της παρουσίας του στο χώρο των Α.Ε.Ι.

Το 1932 ιδρύονται οι πρώτες οργανικές θέσεις των Παρασκευαστών στις τότε «έδρες», στα εργαστήρια και στις κλινικές των ΑΕΙ με τον Νόμο 5343/32, με τη χρήση της ονομασίας αυτής έκτοτε να καθιερώνεται σε διάφορους νόμους, όπως πχ. στον Ν.3974/59 όπου αναφέρεται ότι: «…επί του εξ επιμελητών διδασκάλων βοηθών και παρασκευαστών προσωπικού δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του υπ’ αριθ. 23/31.12.55 Βασιλικού Διατάγματος «περί εφαρμογής του υπαλληλικού κώδικα επί των υπαλλήλων ΝΠΔΔ»». Ο Αναγκαστικός Νόμος 553/68, «Περί Βοηθητικού Διδακτικού Προσωπικού των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» καθόριζε ότι το βοηθητικό προσωπικό των ΑΕΙ αποτελείται: «1) Εξ επιμελητών εργαστηρίων, σπουδαστηρίων εδρών, κλινικών ή μουσείων, 2) Εκ βοηθών εργαστηρίων, σπουδαστηρίων, εδρών, κλινικών ή μουσείων, 3) Εκ παρασκευαστών εργαστηρίων, σπουδαστηρίων, εδρών, κλινικών ή μουσείων».

Με τον Νόμο 1268/82 ιδρύεται το Ειδικό Διοικητικό-Τεχνικό Προσωπικό (Ε.Δ.Τ.Π.) που αποτελεί το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα μέλη ΔΕΠ και τους φοιτητές, προσφέροντας εξειδικευμένες υπηρεσίες και έργο υποδομής για τη λειτουργία των ΑΕΙ. Το προσφερόμενο έργο του ΕΔΤΠ είναι:

  • Ειδικό διοικητικό έργο, μέχρι επίπεδο Τομέα.
  • Ειδικό τεχνικό στην εκπαίδευση και την έρευνα και
  • Εκπαιδευτικό εργαστηριακό (ασκήσεις, φροντιστήρια, επιτήρηση εξετάσεων, παρακολούθηση διπλωματικών κ.λ.π.)

Με τον ίδιο νόμο οι Παρασκευαστές και οι Τεχνίτες Εργαστηρίων και το προσωπικό που εργαζόταν στις έδρες μετετάγησαν αυτοδίκαια στην κατηγορία ΕΔΤΠ ενώ τους δόθηκε η δυνατότητα ένταξης και σε άλλες κατηγορίες, βοηθητικού εκπαιδευτικού προσωπικού (μη διδάκτορες, επιμελητές, βοηθοί και επιστημονικοί συνεργάτες). Μέλη άλλων κατηγοριών εντάχθηκαν στο ΕΔΤΠ μετά από αίτησή τους και με απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου ή των οικείων Σχολών. Με το Νόμο 1268/82 οι οργανικές θέσεις του ΕΔΤΠ ιδρύονται στα τμήματα και κατανέμονται στους τομείς, εργαστήρια και κλινικές και σε ειδικές περιπτώσεις είναι δυνατόν να υπάρχουν θέσεις ΕΔΤΠ στις Σχολές και στα ΑΕΙ (βιβλιοθήκες και εργαστήρια που ανήκουν στο ίδρυμα).

Για να μπορέσει το ΕΔΤΠ ν’ ανταποκριθεί στο ρόλο του (όπως αυτός προκύπτει από το άρθρο 20 του Νόμου 1268), δημιουργήθηκε ένα κανονιστικό πλαίσιο που εισήχθη με Προεδρικό Διάταγμα κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου αυτού και ρυθμίζει τον τρόπο πρόσληψης, το βαθμολόγιο, την χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών, τη μονιμότητα κ.λ.π. Λόγω των ιδιαιτεροτήτων των καθηκόντων και της ειδικής νομοθεσίας που εφαρμόζεται για το ΕΔΤΠ, κατέστη αναγκαία η εξαίρεση του κλάδου από τους εκάστοτε νόμους της Δημόσιας Διοίκησης. Αυτό προκύπτει από την αιτιολόγηση όλων των υπουργικών αποφάσεων για τις παραπάνω εξαιρέσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε την υπουργική απόφαση Φ.131.1/Β2/2339 (ΦΕΚ Β’ 390/25.5.89) που αναφέρει:«Εξαιρούμε από τις διατάξεις του Νόμου 1735/87 το Ε.Δ.Τ.Π. των Α.Ε.Ι. γιατί το έργο τους είναι συνεπίκουρο του παρεχόμενου από το εκπαιδευτικό προσωπικό έργου», όσο και από την 2805/84 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ περί εκλογής πρυτανικών αρχών και του ΕΔΤΠ το οποίο «ως εκ των αρμοδιοτήτων των συνδέεται προς το συντελούμενο εις τα ΑΕΙ εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο». Δεν πρέπει δε να παραλειφθεί, η δυνατότητα που δίνει ο Ν.1268/82 περί ανάθεσης εκπαιδευτικού έργου στα μέλη του Ε.Δ.Τ.Π. που έχουν συγκεκριμένα, κατά τεκμήριο προσόντα.

Από την ισχύουσα νομοθεσία προκύπτει ότι το κοινό σημείο μεταξύ του ΕΔΤΠ των ΑΕΙ και των υπηρετούντων στη Δημόσια Διοίκηση είναι μόνο ο τρόπος μισθοδοσίας. Όμως από την πρώτη εμφάνιση των Παρασκευαστών στα ΑΕΙ ως και τη δημιουργία του ΕΔΤΠ, προκύπτει αβίαστα η βούληση του νομοθέτη ότι ο κλάδος του ΕΔΤΠ είναι και πρέπει να είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων. Η μόνη αντίφαση σε αυτό το νομοθετικό πλέγμα που αναλύθηκε παραπάνω είναι το μισθολόγιο του ΕΔΤΠ. Για τον λόγο αυτό η Σύγκλητος του Ε.Μ.Π. στην συνεδρίαση της στις 30.9.94, λαμβάνοντας υπόψη και την σχετική απόφαση της Συγκλήτου του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ζητά από το Υπουργείο Παιδείας την ένταξη στο Πανεπιστημιακό Μισθολόγιο του κλάδου ΕΔΤΠ των ΑΕΙ. Ένα  χρόνιο αίτημα και της Ομοσπονδίας του ΕΔΤΠ. Παρόμοιες αποφάσεις Συγκλήτου έχουν πάρει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Ακόμα υπάρχει και η θετική άποψη των Συνόδων των Πρυτάνεων σε διάφορες συνεδριάσεις (Χανιά, Θεσσαλονίκη, Αθήνα) όσον αφορά την ένταξη του ΕΔΤΠ στο πανεπιστημιακό μισθολόγιο.

Το 1987, ύστερα από απόφαση του 9ου Πανελλαδικού Συνεδρίου, όπως αυτή επικυρώθηκε από το 11ο Πανελλαδικό Συνέδριο το 1991 και μετά από δημοψήφισμα στο σύνολο των υπηρετούντων μελών ΕΔΤΠ σε όλα τα ΑΕΙ, ο κλάδος εγκρίνει ως νέα προτεινόμενη ονομασία το: Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό, Ε.Τ.Ε.Π. Η μετονομασία νομοθετείται με το Νόμο 2817/00 και η βαθμολογική εξέλιξη με το ΠΔ 117/2002, όμως το μισθολόγιο του ΕΤΕΠ έμεινε σε εκκρεμότητα, παρόλο που ο Ν.2817 καθόριζε ότι τρεις μήνες μετά την έκδοση του θα ορισθεί με προεδρικό διάταγμα.

Ο Νόμος 2817/00 ορίζει ότι τα μέλη του ΕΤΕΠ παρέχουν έργο υποδομής στην εν γένει λειτουργία των ΑΕΙ προσφέροντας εξειδικευμένες οργανωτικές , τεχνικές  και εκπαιδευτικές υπηρεσίες για την αρτιότερη εκτέλεση του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και εφαρμοσμένου έργου τους. Επίσης, οι θέσεις του ΕΤΕΠ των ΑΕΙ διακρίνονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1, εδάφιο στ. του άρθρου 13 στις εξής κατηγορίες:

  1. Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) για τις θέσεις της οποίας ορίζεται ως τυπικό προσόν διορισμού το πτυχίο ή δίπλωμα Τμήματος ή Σχολής Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο ή δίπλωμα της αλλοδαπής
  2. Κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) για τις θέσεις της οποίας ορίζεται ως τυπικό προσόν διορισμού πτυχίο ή δίπλωμα Σχολής Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της ημεδαπής ή ισότιμο πτυχίο ή δίπλωμα της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή πτυχίο Κ.Α.Τ.Ε.Ε. ή ισότιμο πτυχίο ή δίπλωμα ημεδαπής ή αλλοδαπής
  3. Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ),για τις θέσεις της οποίας ορίζεται ως τυπικό προσόν διορισμού απολυτήριος τίτλος ή πτυχίο Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή άλλων ισότιμων Σχολείων.

Οι θέσεις των κατηγοριών του ΕΤΕΠ κατατάσσονται συνολικά σε πέντε (5) βαθμίδες: Ε, Δ, Γ, Β, Α. Εισαγωγική βαθμίδα για τις κατηγορίες ΠΕ και ΤΕ είναι η βαθμίδα Δ και για την κατηγορία ΔΕ η βαθμίδα Ε. Καταληκτική βαθμίδα για τις τρεις κατηγορίες είναι η βαθμίδα Α. Οι θέσεις είναι οργανικά ενιαίες από την εισαγωγική μέχρι την καταληκτική βαθμίδα και για μεν τις εισαγωγικές βαθμίδες οι θέσεις είναι με πενταετή θητεία ενώ στις λοιπές βαθμίδες οι θέσεις είναι μόνιμες.

Για την εξέλιξη μέλους ΕΤΕΠ από βαθμίδα σε βαθμίδα απαιτείται συμπλήρωση πενταετούς υπηρεσίας σε κάθε βαθμίδα για όλες τις κατηγορίες και αρμόδιο όργανο για τις κρίσεις είναι η Γενική Συνέλευση του Τμήματος ή η Γενική Συνέλευση της Σχολής ή η Σύγκλητος ανάλογα με τη μονάδα στην οποία ανήκει το μέλος, η οποία αποφασίζει ύστερα από ειδικά αιτιολογημένη έκθεση που υποβάλλει τριμελής εισηγητική επιτροπή. Η εισηγητική επιτροπή υποβάλλει την έκθεσή της -η οποία κοινοποιείται στους υποψηφίους για να υποβάλλουν, εφόσον το επιθυμούν, σχετικό υπόμνημα- και το αρμόδιο για την κρίση όργανο συνέρχεται σε συνεδρίαση. Μετά από σχετική συζήτηση μεταξύ των μελών του γίνεται ψηφοφορία, όπου τα μέλη αιτιολογούν ειδικά την ψήφο τους, ενώ στην αρχή της συνεδρίασης οι υποψήφιοι μπορούν να αναπτύξουν τις απόψεις τους για το περιεχόμενο της έκθεσης, απαντούν στις ερωτήσεις των μελών και αποχωρούν. Ως κριτήριο για την εξέλιξη λαμβάνεται υπόψη η ικανότητα ανταπόκρισης στο επιτελούμενο έργο.

Το 2011 γίνεται επαναπροσδιορισμός του κλάδου Ε.Τ.Ε.Π. στο Νόμο 4009/11 όπου διατηρούνται η ονομασία και ο ίδιος ακριβώς ρόλος, και ως τυπικό προσόν για την πλήρωση θέσης ΕΤΕΠ ορίζεται το Πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕ ή ΤΕ). Και αυτή τη φορά, καθορίζεται η έκδοση ΠΔ για την μισθολογική και βαθμολογική κατάσταση, καθώς και τα άλλα ζητήματα του κλάδου, αλλά και πάλι μένει σε εκκρεμότητα η έκδοσή του.

Εντωμεταξύ τα τελευταία χρόνια, στο Ε.Μ.Π. (αλλά και πανελλαδικά) στο ΕΤΕΠ σημειώθηκε μια φθίνουσα αριθμητικά πορεία. Ενδεικτικά, από το 2000 έως το 2007 είχαν αποχωρήσει 110 μέλη, ενώ διορίσθηκαν μόλις 31 νέα. Κατά συνέπεια, ο όγκος των υποχρεώσεων των υπηρετούντων μελών ΕΤΕΠ έχει αυξηθεί, ενώ παράλληλα οι ανάγκες για τις εργαστηριακές ασκήσεις, για την έκδοση σημειώσεων, για την υποστήριξη διπλωματικών εργασιών και διδακτορικών καθώς και όλων των καθηκόντων στα οποία εμπλέκεται το ΕΤΕΠ, σημειώνουν διαρκή αύξηση.

Η Σύγκλητος του Ε.Μ.Π. ασχολήθηκε επανειλλημένα με το οξύτατο πρόβλημα της ελλείψεως μελών ΕΤΕΠ. Μετά από απόφασή της στις 17/11/2007, ζήτησε από το Υπουργείο την άμεση διάθεση 30 νέων θέσεων ΕΤΕΠ και νομοθετική ρύθμιση ώστε, κενούμενες θέσεις ΕΤΕΠ μετά από συνταξιοδοτήσεις να επαναπροκηρύσσονται αυτομάτως. Έτσι το 2008 δόθηκαν 7 θέσεις ΕΤΕΠ και το 2009 άλλες 12, ενώ επρόκειτο την τριετία 2010-2012 να δοθούν άλλες 20 θέσεις (5 θέσεις το 2010, 5 θέσεις το 2011 και 10 θέσεις το 2012). Παρόλα αυτά μέχρι τον Ιανουάριο του 2011 είχαν διορισθεί μόνο 2 συνάδελφοι από τις 7 θέσεις ΕΤΕΠ του 2008 και όλες οι άλλες εκκρεμούσαν. Βάσει δε του Νόμου 3794/09 περί επαναπροκήρυξης θέσεων ΕΤΕΠ που εκκενώνονται για οποιαδήποτε αιτία, από την εφαρμογή του Νόμου έως σήμερα εκκρεμούν 19 θέσεις ΕΤΕΠ. Συμπερασματικά, για τα έτη 2008-2010 θα έπρεπε να έχουν διορισθεί 43 συνάδελφοι (24 καινούργιες θέσεις και 19 από συνταξιοδοτήσεις) και διορίσθηκαν μόνο 2.

Το 2013-14, μετά την ταραχώδη περίοδο στα ελληνικά ΑΕΙ λόγω της διαθεσιμότητας διοικητικού προσωπικού, η οποία συνοδεύθηκε από την τρίμηνη απεργία των μελών του και με τη συμπαράσταση όλων των υπολοίπων κλάδων ανεξαιρέτως, το Υπουργείο συμφώνησε στην αποκατάσταση των χρόνιων στρεβλοτήτων στο προσωπικό των ΑΕΙ και εντάχθηκαν στο κλάδο πτυχιούχοι με αποδεδειγμένη προσφορά εργαστηριακού έργου, η οποία πιστοποιήθηκε από αρμόδιες τριμελείς επιτροπές των σχολών, με την τελική, σύμφωνη γνώμη της συγκλήτου.

Ως προς τα εκκρεμή ζητήματα του κλάδου, δόθηκαν κάποιες προσωρινές λύσεις μέχρι την έκδοση του προβλεπόμενου από το Ν.4009/11 ΠΔ με το Νόμο 4386/16 (ζητήματα βαθμολογίου, μετατάξεων, εκπαιδευτικών αδειών και ωραρίου) και με το Νόμο 4315/15 (υπαγωγή στο νέο ενιαίο μισθολόγιο).

Σήμερα τα σημαντικά αιτήματα του κλάδου ΕΤΕΠ προς το Υπουργείο Παιδείας παραμένουν:

  • Η έκδοση του προβλεπόμενου ΠΔ για την καθιέρωση ειδικού, πανεπιστημιακού μισθολογίου και την τακτοποίηση όλων των εκκρεμών θεσμικών ζητημάτων
  • Η επαναπροκήρυξη των θέσεων ΕΤΕΠ που κενώνονται καθ’ οποιονδήποτε τρόπο
  • Η αυστηρή εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων για τις θέσεις ΕΤΕΠ από τις υπηρεσίες του ΥΠΕΘ ώστε να μην προωθούνται προσλήψεις μελών ΕΤΕΠ που παραπέμπουν είτε άμεσα είτε έμμεσα σε προσφορά υπηρεσιών διοικητικού χαρακτήρα
  • Η αύξηση των πιστώσεων για προσλήψεις ΕΤΕΠ